Jak pisać dobre odpowiedzi na Quorze?

Jako kryterium “dobroci”, użyję tego miernika: odpowiedź dobrze się czyta. Dodam, że mam co nieco doświadczenia na Quorze (10 milionów odsłon w języku angielskim i prawie milion odsłon w Polsce). I warto pisać dobre odpowiedzi, a nie byle jakie. Chociażby dlatego:

Co zyskałeś dzięki aktywności w serwisie Quora?

A jakich odpowiedzi nie czyta się dobrze? Generalnie są to dwa rodzaje:
-odpowiedzi nie merytoryczne,
-odpowiedzi nieczytelne.

Merytoryka

Tutaj niewiele mogę ci pomóc. Standardowe banały, ale i tak sprawdzają się na Quorze:

  • Pisz na temat. Nie “porywaj” pytania, żeby wygłaszać swoje mądrości. Algorytm Quory jest w moim doświadczeniu wspaniały i promuje przede wszystkim odpowiedzi, które najlepiej odpowiadają na dane pytanie. Czasami wydaje mi się to wręcz czystą magią.
  • Popieraj swoje argumenty: źródłami, albo doświadczeniem, albo historiami z życia. “Bo tak” jest nędzną argumentacją niegodną tej platformy.
  • Pisz do wyczerpania tematu. Na Quorze nie musisz się bać długich odpowiedzi. Jeśli piszesz dobrze i interesująco, a ludzie czytają twoje odpowiedzi, to tylko zbierzesz za to “bonusy” od algorytmu.
    Ale nie rozwlekaj niepotrzebnie swoich odpowiedzi. Pamiętaj, to jest XXI wiek i umiejętność skupienia uwagi przez dłuższy czas jest równie rzadka co jednorożce.

Czytelność

  • PISZ AKAPITAMI! Weź sobie do serca tę jedną radę, a możesz ulepszyć swoje odpowiedzi o 1000%. Zabójcza ściana tekstu zniechęca do czytania, jak nic innego.

Moje strony internetowe ludzie odwiedzają głównie używając smartfonów. Pewnie tak samo dzieje się z ruchem na Quorze. Cały ekran tekstu bez żadnej przerwy to gwarantowany oczopląs i szybki odwrót potencjalnego czytelnika.

  • Pisz krótkimi akapitami. Co wynika z porady powyżej. Co z tego, że połamiesz tekst na akapity, jeśli pojedynczy nie mieści się na ekranie smartfona?
  • Używaj nagłówków. Dokładnie rzecz biorąc, to nie ma na Quorze technicznej opcji tworzenia nagłówków. Więc je sobie stwórz. Okraś kawałek tekstu czymś w rodzaju tytułu, żeby było wiadomo, o czym piszesz (np. ta część niniejszej odpowiedzi jest o czytelności).
    To wspaniale pomaga skanować tekst, a w dobie Internetu ludzie częściej skanują wzrokiem, niż czytają treści. A w tworzeniu nagłówków pomoże ci…
  • Używaj opcji formatowania. Kojarzysz ten pasek narzędziowy w trakcie udzielania odpowiedzi?

Używaj go. Podkreślaj ważne punkty pochylając albo pogrubiając tekst. Używaj cytatów, list numerowanych i punktowanych. One pięknie łamią twoją odpowiedź, tworzą przerwy w ścianie tekstu i czynią odpowiedź dużo czytelniejszą.

Widoczność

Napisać dobrą odpowiedź, to jedno. Ale jak sprawić, żeby ludzie ją czytali?

  • DODAWAJ OBRAZKI! Nic innego tak nie uwydatnia odpowiedzi w feedzie jak obrazek. Ja dodaję obowiązkowo przynajmniej jeden obrazek do każdej mojej odpowiedzi. Oczywiście trzeba pamiętać o prawach autorskich. Ja używam własnych zdjęć, zrzutów ekranu i Pixabay.com.
  • Udostępniaj. Jeśli masz jakieś mocne konta w mediach społecznościowych, wykorzystuj je. Wklejaj linki do swoich odpowiedzi. Zachęcaj twoje “plemię” do czytania. Założę się, że Quora, tak jak każda inna platforma promuje ruch przychodzący z zewnątrz.
  • Udostępniaj też wewnątrz Quory. Kręgi właśnie stały się dostępne dla każdego. Jeśli twoja odpowiedź pasuje profilem do danego kręgu, wrzucaj ją tam. A nuż spodoba się administratorowi? I będziesz mieć szansę na więcej czytelników, którzy do tej pory cię nie znali.

Bonus – skróty do formatowania:

Ctrl + i – pochylanie tekstu

Ctrl + b – pogrubianie tekstu

Shift+Ctrl+9 – przekształć tekst w cytat

Shift+Ctrl+8 – przekształć tekst w listę punktowaną

Ctrl+k – wstaw link

— dwie kreski tworzą krechę — (zawodowi edytorzy na pewno wiedzą jak się to fachowo nazywa 😉 )

—+Enter – pozioma linia

(powyższe działają dla mnie na systemie Windows).


Odpowiadaj na odpowiedź najlepiej jak umiesz.

Połam tekst na małe akapity.

Dodawaj przynajmniej jeden obrazek do odpowiedzi.

Wystarczy stosować te trzy porady, żeby stać się gwiazdą Quory.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *